پورت ها و درگاه‌های اتصال ویدئو پروژکتور

پورت ها و درگاه‌های اتصال ویدئو پروژکتور

یک دستگاه ویدئو پروژکتور پورت های متفاوتی به نسبت مدل دستگاه می‌تواند داشته باشد. در این مقاله به طور مختصر عملکرد پورت ها و درگاه‌های اتصال ویدئو پروژکتور را توضیح می دهیم. بعد از بررسی و کاربرد این پورت ها انتخاب یک ویدیو پروژکتور مناسب طبق کاربری دستگاه راحت تر می شود.

پورت ها و درگاه‌های اتصال ویدئو پروژکتور

انواع پورت ها و درگاه‌های اتصال ویدئو پروژکتور

ورودی های آنالوگ :

سال هاست که از درگاه های آنالوگ برای انتقال تصاویر استفاده می شود. انتقال تصاویر در این درگاه ها با سرعت پایین تر و افت کیفیت تصویر نسبت به اتصالات دیجیتالی می باشد.

1. ورودی composite video

این درگاه اتصال معمولاً زرد رنگ است. تصویر با کیفیت پایین ارائه می‌دهد. و انتقال اطلاعات از طریق یک کانال انجام می شود.

ورودی composite video

2. ورودی S-video

نام دیگر این درگاه اتصال S-VHS می باشد. این درگاه از طریق دو کانال (روشنایی/رنگ) کار می کند و در مقایسه با اتصال composite، تصویر با کیفیت تری ارائه می دهد.

ورودی S-video

3. ورودی Vga (computer 1)

یک اتصال ۱۵ پین آنالوگ می باشد. نام دیگر این درگاه D-Sub15 می باشد. نسبت به سایر اتصالات آنالوگ کیفیت بهتری ارائه می‌دهد.

4. ورودی Vga out (computer out)

این درگاه به کاربر این امکان را می دهد که از دستگاه ویدئو پروژکتور، خروجی تصویر دیگری برای نمایش داشته باشد. (این خروجی به ویدیو پروژکتور دیگر یا صفحه نمایش دیگر راه می یابد.)

ورودی Vga

5. ورودی RGB یا componet

یک درگاه اتصال آنالوگ با سه کانال (روشنایی/ دو کانال رنگ) برای انتقال داده می باشد. بهترین کیفیت تصویر آنالوگ از طریق همین درگاه می‌باشد.

ورودی RGB یا componet

ورودی های دیجیتال :  

درگاه های دیجیتال کیفیت تصویر و صدای بالاتری را به ما ارائه می‌کنند. برای داشتن کیفیت تصویر HD حتماً باید از این ورودی های اتصال استفاده کنیم.

6. ورودی HDMI

ورودی HDMI به طور همزمان صدا و تصویر را با کیفیت بالا منتقل می‌کند. برای تصاویر HD استفاده از این ورودی الزامی است. برای تصاویر فول اچ دی و 3D با کیفیت، HDMI 1.4  توصیه می شود.

ورودی HDMI

7. ورودی DVI

ورودی DVI برای انتقال تصاویر دیجیتال مناسب است که این گروه را می توان به دستگاه ورودی و خروجی پیچ کرد. توجه کنید که طول کابل DVI مناسب تا حدود ۱۵ متر می باشد.

انواع ورودی DVI :

  • الف. DVI-D – – – >  تصویر دیجیتال
  • ب. DVI-I – – – >  تصویر دیجیتال
  • ج. DVI-A – – – >  تصویر آنالوگ
ورودی DVI

8. ورودی Display port

ورودی دیسپلی پورت نیز برای انتقال تصاویر دیجیتال استفاده می شود که همزمان صدا و تصویر را منتقل می‌کند. این درگاه بر خلاف HDMI از استاندارد ۱.۳ به بعد آن قابلیت انتقال محتوای 5K را دارد. استاندارد ۱.۴ آن قابلیت انتقال Rec و HDK10 را دارد. همچنین Rec 2020 که نقش مهمی در ویدئو پروژکتورهای 4K و تلویزیون های 4‌K  دارد.

9. ورودی USB-C

ورودی USB تایپ c که Thunderbolt3 نیز نامیده می شود، یک ورودی استاندارد برای دستگاه های مختلف می باشد که همزمان انتقال داده، تصویر و انرژی را انجام می‌دهد. انتقال داده ها را با سرعت حداکثر ۱۰ گیگابایت در ثانیه انجام می دهد.

ورودی USB-C

اتصالات کنترل از راه دور:

بعضی از درگاه‌های اتصال و پورت های ورودی قابلیت کنترل دستگاه را از راه دور برای ما ممکن می‌سازد.در زیر چند نمونه از این مدل پورت ها را ذکر می کنیم.

10. ورودی RS-232

این درگاه اتصال شبیه ورودی Vga می باشد که برای روشن و خاموش کردن دستگاه از راه دور استفاده می شود. RS-232C نوع دایره ای این درگاه می باشد.

ورودی RS-232

11. ورودی USB-B

برای کنترل از راه دور نمایش در ویدئو پروژکتور از این ورودی استفاده می شود، که سیگنال از طریق ویدئو پروژکتور به کامپیوتر ارسال می شود.

ورودی USB-B

12. ورودی LAN

این درگاه اتصال برای نظارت و کنترل از راه دور طراحی شده است. که جایگزین برای RS-232 و RS232C می باشد. گاهی از این درگاه برای نمایش تصویر که کیفیت بالایی ندارد هم استفاده می شود.

ورودی LAN

درگاه انتقال صوت:

این درگاه امکان انتقال داده های صوتی را به ویدئو پروژکتور ایجاد می کند.(البته برای دستگاه هایی که بلندگوی داخلی دارند)

اتصالات صوتی معمولا آنالوگ هستند.

13. جک 3.5 میلی متری in

دریافت سیگنال صوتی از یک منبع خارجی به ویدئو پروژکتور.

جک 3.5 میلی متری in

14. جک 3.5 میلی متری out

انتقال سیگنال صوتی از ویدئو پروژکتور به بلندگو های خارجی.

جک 3.5 میلی متری out

15. ورودی کامپوزیت

دریافت سیگنال صوتی از یک منبع خارجی به ویدیو پروژکتور که این درگاه صدا را با کیفیت بالاتری نسبت به جک 3.5 میلی متری منتقل می‌کند.

ورودی کامپوزیت

16. ورودی USB-A

این درگاه اتصال قابلیت انتقال داده ها را از یک منبع خارجی به ویدیو پروژکتور بر عهده دارد. اما در نظر داشته باشید که ویدیو پروژکتور های مختلف قادر به پخش هر فایلی با هر پسوندی از این درگاه نیستند و اکثر ویدئو پروژکتور ها فقط فایل JPEG را منتقل و پخش میکند و تعداد کمی از ویدئو پروژکتور ها قابلیت پخش و اجرای فایل های ویدیویی یا فایل های مایکروسافت( آفیس) را دارند.

ورودی USB-A

17. ورودی WLAN

ویدئو پروژکتور هایی که قابلیت وایرلس دارند، می توانند به صورت بی سیم با مرکز داده ارتباط بگیرند و هر فایلی از قبیل متن، عکس، اسلاید و فیلم را به صورت بی‌سیم نمایش دهند اما به دلیل ضعف انتقال سیگنال به مراتب تصویر و پخش ضعیف تری نسبت به کابل بدست می‌آید. البته در بعضی از دستگاه‌های جدید این مشکل تا حد زیادی برطرف شده و نمایش کلیپ تصویری بدون افت کیفیت را ایجاد کرده‌اند.

خرید لوازم جانبی ویدئو پروژکتور

بدون دیدگاه

نظری ارسال کنید